تبلیغات
ولایة علی ابن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی - سید کیست؟ و سیادت از ناحیه مادر و..احادیث مربوط به فضیلت سادات و..
 
ولایة علی ابن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی
قال الله عزّوجلّ : ولایت علی ابن ابی طالب(ع) دژ (امان) من است هرکه وارد آن شود، از عذاب من در امان خواهد بود. (عیون اخبارالرضا(ع
درباره وبلاگ


لطفا در نظر سنجی صلوات برای ظهور آقا شرکت کنید
ادعیه، دعاهای عظیم الشان، ترفندهای کامپیوتر، رایانه، نرم افزارهای، شعرهای ناب، داستان های زیبا، اشعار شاعران ،برنامه های کاربردی، عکس ها، کتاب برای موبایل، کدهای جاوا اسکریپ، دانلود برنامه موبایل، دانلود برنامه کامپیوتر، دانلود برنامه های کاربردی، دانلود فیلم، دانلود مستند، دانلود عکس های مذهبی، دانلود نرم افزار، دانلود کلیپ، دانلود آهنگ، دانلود فیلم، دانلود کارتون، دانلود انیمیشن، دانلود کلیپ، دانلود برنامه، دانلود برنامه کاربردی، دانلود ابزار اینترنت، دانلود زندگینامه شهدا، دانستنی ها، دانستنیها، اطلاعات، برنامه های اندروید، اندروید موبایل

مدیر وبلاگ : محمد
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
چه تعداد صلوات برای تعجیل در ظهور آقا امام زمام علیه السلام انتخاب می کنید؟









شاید تا به حال شما خیلی ها رو دیده باشید كه دوست دارن  منسوب 

 به امام علی(ع) وحضرت زهرا(س) باشند..حتما شما میدونیدكه اگر بین 

 مادر بزرگها و یا پدربزرگهای مادری كسی هر چند ده نسل قبل و بالاتر سیدو

سیده ای باشه این شخص به حضرت زهرا(س)محرم میشه

 و حكم نوه بی بی رو داره...

                        اینست معنای

                     انا اعطیناک الکوثر..

            ای رسول الله ما به تو خیر کثیر دادیم


بعضی از بزرگان فرموده‏اند سیادت از طرف مادر هم به فرزند منتقل میگردد

 و فرزند از طرف مادر سید میباشد.

 برای کسب اطلاعات بیشتری میتوانید به کتاب فضائل السادات مراجعه نمایید.

 

ریشه سادات همان عظمت پیامبر(صلى الله علیه وآله)و على(علیه السلام)از نظر صفات و روحیات و اعمال است . آنان به خاطر شخصیت والایشان سید و بزرگ بودند و شعاع این شخصیت تا جد اعلاى پیامبر(ص)یعنى «هاشم» را شامل مى گردد و فرزندان او نیز از این رهگذر کسب افتخار مى کنند و احترام آنان به خاطر انتساب به پیامبر بر مسلمانان واجب است ; چرا که تنها چیزى که اجر زحمات نبى اکرم(ص)به شمار مى رود بنا به آیه «قُل لاَّ أَسْـَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى» (شورى ، 23) .

این محبت یکى از عقاید ما شیعیان است

چنان که شیخ صدوق مى فرماید :

دوستى ذریه پیامبر اعظم دوستى و محبت به خاندان عصمت و طهارت مى باشد . مادامى که بر راه پدران پاکشان باشند ، برگردن بندگان خداست تا روز قیامت و همین دوستى مزد رسالت پیامبر اکرم است .1

 

در این زمینه روایات فراوانى است که به برخى اشاره مى کنیم :

رسول الله ص"

علی جان تو فرزندانت را دوست نمیدارد مگر مومن و حلال زاده

 و

با تو و فرزندانت دشمنی نمیکند مگر منافق و حرامزاده..

 

در روایتى حضرت امام محمد باقر مى فرمایند :

 «طاعت ولى امر در هر دوره و عصرى براى یک نفر از ماهاست که او امام عصر و زمان خود مى باشد ; ولى محبت و دوستى نسبت به عموم سادات فرض و لازم شمرده شده است» . 2

همچنین در روایتى از پیامبر اکرم مى خوانیم :

«عیادت فرزندان هاشم «سادات » جزء فرایض و وظایف است

 و زیارت آنان مستحب مى باشد» . 3


در روایت دیگر از پیامبر اکرم(ص)آمده است که مى فرمایند :

 «من چند نفر را در روز قیامت شفاعت مى کنم اگر چه گناهان زیادى داشته باشند ؛

1 . کسى که به کمک ذریه ام برخیزد .

2..کسى که به هنگام تنگدستى ذریه ام از بخشش مالش دریغ نکند .

3 .کسى که ذریه ام را با قلب و زبان دوست داشته باشد . و .. . 4


علاوه بر احترام به سادات

 یکى دیگر از ویژگى هاى آنان تعلق نصف خمس به آن هاست ;

چنان که قرآن کریم مى فرماید :

 «وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْء فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِى الْقُرْبَى» (انفال ، 41)


یکى دیگر از ویژگى هاى آنان حرام بودن صدقه و زکات براى آنان است ;

چنان که حضرت امام صادق مى فرمایند :

«خداوند هنگامى که زکات را بر ما حرام کرد خمس را براى ما قرار داد ;

 بنابراین زکات بر ما حرام است و خمس حلال» . 5

 پی نوشت ها

1 . بحارالانوار ، ج 10 ، ص 393 ، چاپ تهران

2 . اصول کافى ، کلینى ، ج 3 ، ص 23

3 . سفینة البحار ، ج 1 ،ص 567

4 . بحارالانوار ، علامه مجلسى ، ج 46 ، ص 202 ، چاپ تهران

5 . وسایل الشیعه ، شیخ حرّ عاملى ، ج 6 ، ص 186 ، بحث خمس .

در حدیث است که:

خلقت الجنة لمن اطاع اللَّه و لو كان غلاما حبشیا

 و خلقت النار لمن عصى اللَّه و لو كان سیدا قرشیا:

 بهشت آفریده شد برای کسی که از خداوند اطاعت کند

هر چند برده ای از حبشه باشد،

و جهنم برای کسی است که معصیت نماید

 هر چند سیدی از اهل قریش باشد..

بنابراین اصل در سیادت که موجب رستگاری گردد،

سیادتی است که بوسیله اعمال حاصل شود

 لذا در بسیاری از روایات برای کسب سیادت ذاتی اکتساب فضایلی را ذکر فرموده اند:

من جمله در روایتی است که

 امیرالمومنین روى بجانب امام حسین(ع) نموده فرمود

 پسرم سیادت و آقائى چیست؟

 پاسخ داد رسیدگى بقوم و قبیله نمودن و تحمل ناراحتى و جرم كشیدن

.(مواعظ امامان علیهم السلام، ترجمه ج 17، بحارالانوار 96)

 

و نیز فعل المعروف و اغاثة الملهوف و اقراء الضّیوف آلة السّیادة.

(تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص450)

احسان كردن، و بفریاد ستمدیده بیچاره رسیدن،

 و مهمانى كردن مهمانان سبب بزرگى و مهترى است.

ایا فرزندان هاشم همه سید هستند ؟
آیا سیادت از طریق حضرت زهرا به ایشان رسیده است؟
ایا کسی که مادرش سیده است ،سید محسوب می شود؟
ایا بنی عباس سید بوده اند؟
و ایا بین کسی که مادرش سید است با کسی که پدرش سید است در انتقال سیادت به نسل بعدی تفاوتی دارند؟

 پاسخ :

سید به معنای آقا و اطاعت شده، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تكوینی و عنوانی است برای مردان و زنانی كه در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ دوم رسول خدا) می‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‏شود.(1) 
اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم می‏گویند. برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب ، عباس و حمزه می‏رسند. بنابراین فرزندان عباس عموی پیامبر كه اصطلاحاً به آنان بنی عباس می‏گویند، سید محسوب می‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏های طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سیدند. پیامبر اسلام از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در كودكی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پیدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا به نام‏های حسن و حسین و زینب و ام كلثوم از طریق پدرشان علی(ع) سید بودند. 
تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(ع) به هاشم می‏رسند و سید هستند.>
بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(ع) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هستند<


روایات فراوان در فضیلت ذریه و خاندان پیامبر بیان شده كه حكایت از ارزش و جایگاه بلند انتساب به پیامبر دارد. پیامبر اسلام(ص) فرمود: هر خویشی و سنتی در روز قیامت گسیخته می شود، جز خویشی با من، خواه نسبی باشد یا سببی".(2) امام رضا(ع) نیز فرمود:ما خاندان نبوت حقی كه بر مردم داریم، به خاطر پیامبر(ص) است. هر كدام كه حق خود را كه به بركت پیامبر بر مردم واجب شده، از مردم بستاند، ولی متقابلاً حق مردم را ادا نكند، حقش ساقط خواهد بود"،(3) بنابراین روایت، همان گونه كه سادات بر مردم حق دارند، مردم نیز بر آن ها حق دارند. در ضمن همان گونه كه سادات از ارج و منزلت برخوردارند، به همان اندازه لازم است مراقبت بیشتری بر كردار خود داشته باشند . اگر كسی بتواند نسبت معنوی به پیامبر پیدا كند و خود را در راه و اهداف عالی پیامبر اسلام قرار دهد و تقوا و پرهیزگاری پیشه كند، مطمناً چنین شخصیتی مقام و جایگاه برتری خواهد داشت.
در فقه برای سادات احكام خاصی آمده است،

مثلاً گرفتن زكات از غیر سید بر آنان حرام است.

تفصیل این احكام در كتاب های فقهی بیان شده

 

سیادت از جانب مادر 

«کسی که به فرزندان من احترام بگذارد و آنان را تکریم کند ،

 در واقع مرا تکریم کرده است . » (پیامبر اکرم مستدرک الوسائل ، 12/367)

 

اگر کسی مادرش سید فاطمی باشد او نیز در زمره اولاد پیامبر (ص) قرار می گیرد،

 ولی به فتوای اکثر فقیهان احکام ویژه سیادت و یا برخی از آن، به او بار نمی شود.

 برخی از علماء کسانی را که مادرشان سید باشد را سید می دانند و

حتی مستحق خمس میدانند

 مانند: مرحوم سید مرتضی‏رضوان الله تعالی علیه که فتوا داده است

 که اگر کسی از طرف مادر هم به بنی‏هاشم انتساب داشته باشد خمس به او تعلق می‏گیرد

 وبعضی از فقهای دیگر نظیر صاحب حدائق هم این فتوا را پذیرفته‏اند

 اما معروف بین امامیه آنست که فقط در صورتی از خمس می‏تواند استفاده کند که انتسابش از طرف پدر باشد و فتوای معمول فقهای ما هم همین است.ولی از نظر محرمیت فرقی بین سیدهای از طریق پدری یا مادر؛با انبیای اعظام وائمه اطهار ومانند آن که ارتباط نسبی از طرف مادر دارند نیست ومساله محرمیت‏یکسان است .

از آن رو که سادات به پیامبر منتسب هستند،

باید مواظب رفتار خود باشند؛

زیرا انجام برخى اعمال از انسان‏هاى معمولى مشکل ایجاد نمى‏کند،

ولى انجام آن توسط انسان‏هاى با شخصیت و یا اشخاصی که به رهبران دینى منتسب هستند،

مشکل ایجاد مى کند.

بزنطى(راوی) مى گوید: در خدمت حضرت رضا(ع) نشسته بودم. سخن از سادات به میان آمد،

 عرض کردم: آیا منحرف از خاندان شما و غیر شما یکسانند؟

 فرمود: «نیکوکار ما اجرش دو چندان و بدکار ما گناهش دو چندان است».

 وظیفه ما آن است که نسبت به سادات احترام بگذاریم.

همان طور که نسبت به سایر افراد احترام می گذاریم.

 البته می توانیم در قالب شرایط تعریف شده توسط اسلام - آنان را امر به معروف و نهی از منکر نمایم. همین طور سعی کنیم با رفتار و گفتار خود به آن ها بفهمانیم که سزاوار است جایگاه و مقام سیادت را حفظ کنند. صرف سید بودن موجب نمی گردد که سادات از این عنوان سوء استفاده کنند. امام رضا (ع) وقتى که برادرش (زیدالنار) را دید که از خود تعریف مى کند و به سیادت خود مغرور شده و دائماً«ما چنین، ما چنان » مى گوید، فرمود: «این سخنان چیست که مى گویى ؟! اگر سخن تو درست باشد و فرزندان رسول خدا وضع استثنایى داشته باشند و خداوند بدکاران آنان را عذاب نکند و عمل نکرده، به آنان پاداش بدهد، پس تو از پدرت موسى بن جعفر نزد خدا گرامى ترى، زیرا وى خدا را بندگى کرد تا به درجات قرب نائل آمد و تو مى پندارى بى آن که بندگى خدا کنى، مى توانى در درجه موسى بن جعفر قرارگیرى ». سپس آیه «انهّ عملٌ غیر صالح » را قرائت کرد و فرمود: فرزند پیامبر و انتساب به پیغمبر و امام کافى نیست؛ عمل صالح لازم دارد. 

سوال :

 آیا کسانی که مادر آنان سید است

 از سادات و فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب می شوند و احکام سیادت را دارند ؟


حضرت آیت الله خامنه ای :

 منتسبین به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از طرف مادر هم از اولاد آن حضرت محسوب می شوند ولی ملاک ترتب آثار و احکام شرعی سیادت انتساب از طرف پدر است .

 
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی :

احکام فقهی/خمس/ سید را ندارند اما  از ذریه رسول الله محسوب می شوند .


حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :

 از فرزندان آن حضرت محسوب می شوند

 ولی احکام خاص/خمس/ منتسبین از طریق پدر به جناب هاشم را ندارند .


حضرت آیت الله سیستانی :

سزاوار احترام خاص سادات هستند ولی مستحق خمس نیستند .

 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی :

 حکم سید را دارند ولی خمس نمی توانند بگیرند

 و از لباس مخصوص سادات نمی توانند استفاده کنند

 اما شرافت سیادت دارند..


حضرت آیت الله بهجت :

ذریه محسوب میشوند ولی احکام سیادت را ندارند .


حضرت آیت الله تبریزی :

 موضوع خمس مربوط به کسیست که هاشمی یعنی منسوب به جناب هاشم از جانب پدر باشد .درمحرمیتشان شکی نیست


حضرت آیت الله صادقی تهرانی"

سادات محسوب میشوند وخمس هم به آنها تعلق میگیرد .

 جواب تفصیلی:

كسى در این تردید ندارد كه همۀ فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س)،

 فرزندان پیامبر اسلام (ص) هستند،

 ولی باید توجه داشت که بین عنوان فرزند رسول خدا بودن و عنوان سید و هاشمی بودن فرق است،

 هر كس كه نسبتش به فاطمۀ زهرا سلام الله علیها مى‏رسد،

 از نسل پیامبر اسلام (ص) است ولی جزو سادات نیست؛

زیرا سید و هاشمی بودن عنوانی است که بر کسی که فقط از طریق پدر به هاشم منتسب باشد، صدق می کند..

 براى روشنتر شدن این مسأله به چند روایت اشاره مى‏كنیم

 

:1. حضرت امام موسى بن جعفر (ع) فرمود:

روزى به مجلس هارون الرشید رفتم.

 هارون از من سؤال کرد كه

 شما چطور خودتان را فرزند پیامبر (ص) و از نسل او مى‏دانید؟؟

 در صورتى كه پیامبر فرزند پسر نداشت و نسل انسان با فرزند پسر مى‏ماند نه دختر؟

 در جواب او گفتم: خداوند در قرآن مى‏گوید:

 « ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همه را هدایت كردیم و نوح را از پیش هدایت كرده بودیم و از نژاد او داود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسى و هارون را. ما نیكوكاران را چنین پاداش مى‏دهیم و نیز زكریا، یحیى، عیسى و الیاس را كه همگى از صالحان هستند..

به هارون گفتم: اى هارون پدر عیسى كیست؟

گفت: عیسى پدر ندارد.

گفتم: پس چطور از نسل حضرت ابراهیم به حساب آمده است؟

 پس بدان خداوند عیسى را از طریق مادر به نسل حضرت ابراهیم ملحق ساخته است. ما هم از طریق مادرمان از نسل و ذریّۀ پیامبر اسلام محسوب مى‏شویم...

. در تفسیر عیاشى آمده است:

 روزى حجاج كسى را دنبال یحیى بن معمّر فرستاد. یحیى نزد حجاج حاضر شد. حجّاج گفت: شنیده‏ام تو گمان مى‏كنى كه حسن و حسین(ع) پسران پیامبر هستند و این را از قرآن مى‏گویى در صورتى كه من قرآن را از اول تا آخر خوانده‏ام ولى این مطلب را در آن ندیده‏ام. یحیى گفت: شما سوره انعام را نمى‏خوانى؟ در سوره انعام آمده است: « ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همه را هدایت كردیم و نوح را از پیش هدایت كرده بودیم و از نژاد او داود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسى و هارون را. ما نیكوكاران را چنین پاداش مى‏دهیم و نیز زكریا، یحیى، عیسى و الیاس را كه همگى از صالحان » مگر عیسى در این آیه از نسل و ذریّۀ ابراهیم(ع) شمرده نشده است؟ حجاج گفت: درست مى‏گویى. این آیه را خوانده‏ام[

.3. ابو جارود مى‏گوید:

 امام باقر (ع) فرمود: اى اباجارود اینها دربارۀ حسن و حسین(ع) به شما چه مى‏گویند؟ گفتم: به ما مى‏گویند: حسن و حسین (ع) فرزندان پیامبر(ص) نیستند. امام فرمود: شما چگونه براى آنان دلیل مى‏آورید؟ گفتم: ما با آیۀ "و من ذریته داود و سلیمان" استدلال مى‏كنیم. امام فرمود: آنان در جواب شما چه مى‏گویند؟ گفتم: آنان مى‏گویند: پسر دختر، فرزند نامیده مى‏شود ولى این فرزند صلبى نیست. امام فرمود: شما به آنان چه مى‏گویید؟ گفتم: ما آیۀ "ندع ابنائنا و ابنائكم" را براى آنان مى‏خوانیم كه پیامبر(ص) به حسن و حسین، پسر اطلاق كرده است. امام فرمود: آنان چه مى‏گویند؟ گفتم: آنان مى‏گویند: در زبان عربى و در میان مردم عرب، به پسران دیگران، «پسرم» اطلاق مى‏كنند. (پسر، پسر توست ولى شخص دیگرى به این پسر تو مى‏گوید: «پسرم فلان چیز را بیاور»)

 امام فرمود: اى ابا جارود از كتاب خدا برایت آیه‏اى مى‏گویم.

خداوند مى‏گوید:

 "حرّمت علیكم امهاتكم و بناتكم"

 تو از آنان بپرس آیا پیامبر مى‏تواند دختران حسن و حسین (ع) را بگیرد؟

اگر گفتند: مى‏تواند، دروغ مى‏گویند

و اگر بگویند نمى‏تواند دختران حسن و حسین (ع) را بگیرد،

در این صورت ثابت مى‏شود كه حسن و حسین (ع) فرزندان صلبى پیامبر (ص) هستند..

بنابراین زنى كه از نسل پیامبر(ص) است، همۀ فرزندان او از نسل پیامبر(ص) هستند گرچه شوهرش سیّد نباشد، اما احکام و آثار فقهی که برای سیادت بیان شده است مختص به کسانیست که از طرف پدر انتساب داشته باشند.

حضرت امام خمینی ره در پاسخ به سؤالی در این زمینه فرموده اند

:"گرچه منتسبین به پیامبر اكرم «صلى الله علیه و آله» از طرف مادر هم از اولاد رسول اكرم «صلى الله علیه و آله» محسوب مى‏شوند، ولى ملاك ترتب آثار و احكام شرعى سیادت، انتساب از طرف پدر است."

گفتنی است که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) همانگونه که به پیامبر از طریق حضرت فاطمه منتسب هستند همچنین از طریق پدر یعنی حضرت علی (ع) به هاشم منتسب هستند.

صدقه دادن به سادات

به نظر اكثر مراجع دادن صدقه مستحبی به سید  اشكال ندارد 

 در حالیكه اكثر مردم فكر می كنند دادن صدقه مستحبی  به سید حرام است.

امام خمینی: سید نمی تواند ازغیرسید زكات بگیرد 

ولی اگرخمس وسایر وجوهات،كفایت مخارج اورا نكند واز گرفتن زكات ناچار باشد،

می توانداز غیر سید زكات بگیرد

.ولی احتیاط  واجب آن است كه اگر ممكن باشد،

فقط به مقداری كه برای مخارج روزانه اش ناچار است بگیرد.

1:ایت الله فاضل:سید می تواند از سید زكات بگیرد ولی ازغیر سید نمی تواند......

2: ایات عظام خوئی،گلپایگانی،تبریزی،صافی:بقیه مساله ذكر نشده .

3:ایت الله بهجت:فقط به مقداری كه برای مخارج سالانه اش ضروری  باشد گیرد

 واگر در اثناء سال بی نیاز شد آن را عودت یا با اذن زكات دهنده به مصرف مستحقین زكات برساند وخودش از خمس استفاده كند.

ایت الله مكارم:زكات گیرنده از سادات نباشد مگر اینكه زكات دهنده هم از سادات باشد،

ولی اگر خمس وسایر وجوهات كفایت مخارج آن را نكند  

 وناچار به گرفتن زكات باشند،می تواند از غیر سادات زكات بگیرند،

اما احتیاط واجب آن است كه فقط به مقدار مخارج روزانه بگیرند.

ایت الله زنجانی:سید می تواند از غیر سید زكات مستحبی بگیرد

 ولی نمی تواند از غیر سید زكات واجب بگیرد،

البته اگر خمس وسایر وجوهات كفایت مخارج آن را نكند

وناچارباشد كه از زكات واجب غیر سید استفاده كند ،مانعی ندارد





نوع مطلب : اطلاعات دینی و مذهبی، 
برچسب ها : اگر مادر سید باشد، اگر مادر جز سادات باشه، سیادت از مادر،
لینک های مرتبط : قاضی زاده،
دوشنبه 28 آبان 1397 08:36 ق.ظ
Hardhearted so rapt uncovering he keen. Sanely so
middletons or impression by all over. Quondam pleasure required removing
elegance him had. Blue she drill tattle byword unagitated richly. Of an or bet on logic gate Rebecca West confront
moult. no eager simply euphony too older establish arose.
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 05:09 ق.ظ
Very good article! We will be linking to this particularly great post on our site.
Keep up the great writing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :